Omschrijving | Techniek | Betaalgemak | Verzekering | Bedrijf |
special edition af fabriek hele mooie kleurstelling,
- LET OP! Wij zijn verhuisd naar de Penningweg 30 in Zaandam.
Deze motor is geschikt voor A rijbewijs.
|
Motor | |
Boring x slag | 79|71.4 |
Cilinder inhoud | 1050 |
Comp. verhouding | 12.0:1 |
Kleppen | |
Brandstof toevoer | |
Ontsteking | |
Vermogen | 131||9250 |
Max. koppel | 105|7550 |
Koppeling | |
Versnellingsbak | 6 versnellingen |
Verhouding | |
Overbrenging | |
Starter | electrisch |
Tankinhoud | |
Topsnelheid | |
ABS | |
Frame | |
Vering voor | |
Vering achter | |
Remmen voor | |
Remmen achter | |
Voorband | 120/70 ZR 17 |
Achterband | 180/55 ZR 17 |
Wielbasis | 1429 |
Lengte | 2115 |
Breedte | 780 |
Hoogte | 1250 |
Zithoogte | 815 |
Drooggewicht | 189 |
Leverbare kleuren | Jet Black, Fusion White, Roulette Green |
Beschrijving | De eerste Streetfighters werden op artisanale manier gemaakt, ze kwamen uit donkere schuurtjes, waren gestripte en deels ontmantelde motoren en vormden daarmee het volledige tegengestelde van de “mooie” door de fabrieken geproduceerde motoren. De allereerste Speed Triple kwam op dezelfde manier tot stand als die ruwe, ongestroomlijnde motoren. Nog steeds dominerend in zijn klasse is de huidige Speed Triple nog steeds de koelste kikker op de motorscène. |
Even voorstellen, wat is Gilex.
In 1988 hebben Gino en Lex "Joop van Wees motoren" overgenomen wat al 30 jaar een gevestigde naam was in hartje Amsterdam en het bedrijf Gilex Motoren genoemd. In 1989 begonnen wij als een van de eerste Nederlandse bedrijven met het importeren van motoren en onderdelen uit de Verenigde Staten. Binnen een aantal jaren groeide we uit tot één van de grootste motorzaken van Amsterdam. In 1998 gaat Lex alleen door met Gilex en neemt in 1999 René Cortie motoren over.
Een bedrijf dat zeer groot was in onderdelen. Wij hebben heel veel (slijtage) onderdelen op voorraad van motoren vanaf +/- 1975 tot heden. In januari 2001 hebben we Pro Carbon ingelijfd, wat zich vooral bezig hield met importeren van speciale onderdelen.
Op dit moment ligt onze aandacht vooral op motoronderhoud, verkoop van occasions en onderdelen, het zoeken in opdracht van klant naar een specifieke motorfiets / speciale race- of klassieke motoren (vanuit VS, Japan, Europa) en scooterverhuur.
Als u vragen heeft, horen wij graag van u
| Zaandam, Noord-Holland |
| 075-2071002 |
Een stukje historie: BMW in 1992 - In 1992 verscheen een geheel nieuwe boxergeneratie met achtklepsblokken. Ze kregen oliegekoelde cilinderkoppen, waardoor de bijnaam "Oilhead" ontstond. De "oude" boxers heetten vanaf dat moment "Airhead". De nieuwe modellen werden niet ineens uitgebracht, maar één voor één, te beginnen met de R 1100 RS. Had men bij de K-serie al wat vingeroefeningen met modern design gedaan, bij de R 1100-serie leek de de nieuwe ontwerper David Robb de vrije hand te hebben gekregen. Dat gold met name voor de R 1100 GS, met zijn "snavel"spatbord en knalgele zadel. Met deze serie verscheen ook de nieuwe voorwielophanging (telelever) ten tonele, maar de hele frameconstructie, of liever het feitelijk ontbreken van een frame, was mogelijk nog sensationeler. Motorblok en versnellingsbak vormden samen het dragende deel, aangevuld met enkele subframes omdat er toch nog wat zaken (telelever, zadel en tank, achterschokdemper) bevestigd moesten worden. Ook motorisch had men het - zij het nog steeds met boxermotoren - over een heel andere boeg gegooid. De onder de krukas geplaatste nokkenas was vervangen door een hulpas, die via kettingen de echte nokkenassen aandreef. Deze zaten in de cilinderkoppen, maar niet boven de kleppen, zodat toch nog kleine stoterstanggetjes en tuimelaars nodig waren. Zeer functioneel waren de toepassing van ABS, katalysatoren, handvatverwarming en verstelbare zadels, waarmee BMW uitermate innovatief bezig was. Mocht de K 100-serie nog geen einde hebben gemaakt aan het behoudende imago van BMW, dan deed de R 1100-serie dat zeker. Al aan het einde van de jaren tachtig besloot BMW om goedkopere motorfietsen te gaan produceren om een jeugdiger publiek te bereiken. In die tijd waren de K 75 modellen de lichtste motorfietsen die het merk te bieden had, en zij waren tamelijk duur. Om de prijs te drukken werd samenwerking gezocht met Aprilia en inbouwmotorfabrikant Rotax. Een bestaande Rotax-eencilindermotor werd door BMW ingenieurs gemodificeerd, maar wel door Rotax geproduceerd. De eerste series (F 650 en F 650 ST) werden bij Aprilia geproduceerd. De latere F 650 GS, GS Dakar en CS (City Scarver) werden in Berlijn geproduceerd. De F 650, die de bijnaam "funduro" mee kreeg, was qua uiterlijk een allroad, maar meer geschikt voor gebruik in de stad. De ST (Strada) was uitsluitend geschikt voor de verharde weg, net als de latere CS. Van een aantal R 1100-modellen werden ook 850cc-versies uitgebracht, die uiterlijk gelijk waren aan de zwaardere modellen, maar de nog leverbare R 80 modellen moesten vervangen. Vooral de viercilinder-, 1000- en 1100cc-modellen met brandstofinjectie zouden moeiteloos meer dan 100 pk kunnen leveren, maar BMW beperkte aanvankelijk het motorvermogen om Europese wetgeving voor te blijven. In 1997 doorbrak men met het "Max 100 pk"-principe met de 130 pk sterke K 1200 RS. De K serie vormde ook een eerste aanzet tot een veel moderner ontwerp van BMW motorfietsen, hoewel daar eigenlijk al met de R 65 LS een voorzichtig stapje in was gemaakt. De Form Follows Function ontwerpfilosofie werd nog lang niet losgelaten, maar bij de K 100 modellen was de functionaliteit al niet meer bepalend voor het uiterlijk van de motorfietsen. Dit bleek bijvoorbeeld uit de "BMW nieren", die in elke BMW-autogrill herkenbaar waren, maar die nu ook de radiateurbekleding van de motorfietsen sierden. Ook de vierkant gevormde uitlaatdempers en de driehoekige dempers van de K 75-serie waren hier voorbeelden van.
Snel navigeren? Bekijk hier al onze merken