|
Motor | lucht-/oliegekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor |
Boring x slag | 101|73 |
Cilinder inhoud | 1170 |
Comp. verhouding | 12:1 |
Kleppen | 4 kleppen per cilinder |
Brandstof toevoer | electronische injectie |
Ontsteking | digitaal met dubbele ontsteking |
Vermogen | 110|81|7500 |
Max. koppel | 115|6000 |
Koppeling | enkelvoudige droge plaatkoppeling, hydraulisch bediend. |
Versnellingsbak | 6klauwengeschakelde 6-versnellingsbak (overdrive) |
Verhouding | |
Overbrenging | cardan |
Starter | electrisch |
Tankinhoud | 25 |
Topsnelheid | > 200 |
ABS | ja |
Frame | stalen buisprofielen, aandrijflijn dragend |
Vering voor | BMW Motorrad Telelever; veerpootdiameter 35 mm, centraal geplaatst veerbeen. Veeruitslag 120 mm. |
Vering achter | enkelzijdige swingarm van gegoten aluminium met BMW Motorrad Paralever; WAD-veerbeen, veervoorspanning en uitgaande demping traploos instelbaar. Veeruitslag 135 mm. |
Remmen voor | zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste 4-zuiger remklauwen |
Remmen achter | vaste enkele remschijf, diameter 265 mm, zwevende 2-zuiger remklauw |
Voorband | 120/70 - ZR 17 |
Achterband | 180/55 - ZR 17 |
Wielbasis | 1485 |
Lengte | 2230 |
Breedte | 905 (incl. koffers 980) |
Hoogte | 1430 |
Zithoogte | 820/840 |
Drooggewicht | 229 (rijklaargewicht 259) |
Leverbare kleuren | Polar-metallic . Ostragrau-metallic.Thundergrey-metallic. Thundergrey-met. / titansilber-met. / granitgrau-metallic. |
Beschrijving | Eindeloos rijplezier. De R 1200 RT.
Touring van topklasse heeft voor boxerliefhebbers een eigen type-aanduiding: RT. En dat al langer dan 30 jaar. Vrijwel geen andere omschrijving is voor lange afstand rijders zo synoniem met de beste bescherming tegen weer en wind, optimale ergonomie, comfort en bedieningsgemak. En dat alles onverbrekelijk verbonden met een rijwielgedeelte dat met fabrieksopties als ASC en ESA II* nog steeds uniek is. Deze kenmerken leggen in het toursegment nieuwe, innovatieve maatstaven aan. En ook al kan de R 1200 RT zich met zijn nieuwe, dynamische design overal laten zien: alles aan
de R 1200 RT straalt uit dat deze machine gebouwd is voor duizenden kilometers - het liefst een één stuk.
Daarbij komt de fascinerende mix van motor-met-karakter en de dynamiek van een big bike. In de actuele versie is de soevereiniteit van de boxer nog verder verhoogd. De motor kreeg de dubbele bovenliggende nokkenassen van de HP2 Sport, die hier is gericht op een hoog koppel zonder afbreuk te doen aan de soepele draaieigenschappen. Dat leverde een maximum koppel van 120 Nm bij 6.000 tpm op bij een naar 81 kW (110 pk) gestegen vermogen. Vanuit de lagere toerentalregionen tot boven gemiddelde toerentallen is de toegenomen trekkracht goed voelbaar. Een regelbare klep in het uitlaatsysteem zorgt voor een ingetogen dynamische sound.
Op het gebied van comfort is het als optie leverbare nieuwe audiosysteem met het innovatieve bedieningsconcept Multi-Controller een grote stap vooruit: vrijwel alle aanwijzingen zijn nu met één bedieningselement te geven. Het beste want u kunt doen is even langskomen voor een proefrit. |