|
Motor | lucht-/oliegekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor |
Boring x slag | 101|73 |
Cilinder inhoud | 1.170 |
Comp. verhouding | 12:1 |
Kleppen | 4 kleppen per cilinder |
Brandstof toevoer | electronische inspuiting/digitaal |
Ontsteking | digitaal, dubbele ontsteking. |
Vermogen | 110|81|7.750 |
Max. koppel | 120|6000 |
Koppeling | enkelvoudige droge plaatkoppeling, hydraulisch bediend |
Versnellingsbak | 6 versnellingen, schuine vertanding |
Verhouding | |
Overbrenging | cardan |
Starter | electrisch |
Tankinhoud | 20 |
Topsnelheid | > 200 |
ABS | optie |
Frame | 2-delig, voor- en achterframe en meedragende motor |
Vering voor | BMW Motorrad Telelever; veerpootdiameter 41 mm, centraal geplaatst veerbeen, veervoorspanning 5-voudig mechanisch instelba. Veeruitslag 190 mm. |
Vering achter | enkelzijdige swingarm van gegoten aluminium met BMW Motorrad Paralever; WAD-veerbeen, veervoorspanning en uitgaande demping traploos instelbaar. Veeruitslag 200 mm. |
Remmen voor | zwevende dubbele remschijven, diameter 305 mm, vaste 4-zuiger remklauwen |
Remmen achter | vaste enkele remschijf, diameter 265 mm, zwevende 2-zuiger remklauw |
Voorband | 110/80 - R 19 |
Achterband | 150/70 - R 17 |
Wielbasis | 1507 |
Lengte | 2210 |
Breedte | 915 |
Hoogte | 1450 |
Zithoogte | 850/870 |
Drooggewicht | 203 (rijklaargewicht 229) |
Leverbare kleuren | Magmarot uni. Ostragrau-metallic matt. Alpinweiss uni. Saphirschwarz-metallic. |
Beschrijving | Wàt een motorfiets! Voor de één een stuk universeel gereedschap dat u vrijwel nooit in de steek laat - op eigen terrein, in het woon/werkverkeer of tijdens een uitstapje in het weekeinde met soms een stukje onverhard. Voor de ander meer een levensopvatting - voor elke tocht de juiste machine. Van een weekje weg met z’n tweeën naar een mooie omgeving in de buurt tot de vervulling van een droom, duizenden kilometers van huis. Met een “GS” is dat alles niet alleen mogelijk, deze machine is er voor gebouwd. Zijn synthese van bedieningsgemak en handling, toercapaciteiten, terreinkwaliteiten en comfort voor rijder en passagier is nog door geen enkele andere motorfiets geëvenaard. En dat beweren we niet alleen zelf, dat bewijzen ook onafhankelijke tests over de gehele wereld.
De huidige versie gaat nog een stap verder, met tweecilinder power die ook buiten het eigen segment onovertroffen is. Dat is mogelijk door het nieuwe DOHC-motorblok*, die in de legendarische HP2 Sport voor het eerst zijn indrukwekkende prestaties liet zien. Voor de R 1200 GS kreeg het koppel uit praktische overwegingen een hogere prioriteit dan het vermogen. En dat is goed merkbaar. 120 Nm bij 6.000 tpm zegt al genoeg, maar ook het hogere koppel in het veelgebruikte toerengebied tot 5.000 tpm is te voelen. Het vermogen steeg naar 81 kW (110 pk) bij 7.750 tpm.
Het ongekende rijplezier wordt nog verder verhoogd door de markante boxersound uit het nieuwe uitlaatsysteem, dat voortaan met een innovatieve klep wordt geregeld.
Samen met de nieuwe lakkleuren, de talloze opties als het unieke Enduro ESA en ASC alsmede het omvangrijke uitrustingsprogramma laat de
R 1200 GS geen wens onvervuld. Een proefrit is daarvoor het beste bewijs.
* DOHC = Double OverHead Camshaft, twee bovenliggende nokkenassen per cilinder. |