|
Motor | lucht- / vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, 2 nokkenassen, balansas |
Boring x slag | 101|73 |
Cilinder inhoud | 1170 |
Comp. verhouding | 12.0:1 |
Kleppen | 4 radiaal geplaatste kleppen per cilinder |
Brandstof toevoer | elektronische inspuiting/digitaal |
Ontsteking | digitaal met dubbele ontsteking |
Vermogen | 125|81|7.750 |
Max. koppel | 120|6000 |
Koppeling | enkelvoudige droge plaat, hydraulisch bediend |
Versnellingsbak | 6 versnellingen met klauwschakeling |
Verhouding | |
Overbrenging | Cardan |
Starter | electrisch |
Tankinhoud | 33 |
Topsnelheid | >200 |
ABS | optie |
Frame | 2-delig, voor- en achterframe met meedragende motor/transmissie |
Vering voor | BMW Motorrad Telelever; veerpootdiameter 41 mm, centraal geplaatst veerbeen, veervoorspanning 5-voudig mechanisch instelbaar. Veeruitslag 210 mm. |
Vering achter | enkelzijdige swingarm van gegoten aluminium met BMW Motorrad Paralever; WAD-veerbeen, veervoorspanning en uitgaande demping traploos instelbaar. Veeruitslag 220 mm. |
Remmen voor | zwevende dubbele remschijven, diameter 305 mm, vaste 4-zuiger remklauwen |
Remmen achter | vaste enkele remschijf, diameter 265 mm, zwevende 2-zuiger remklauw |
Voorband | 110/80 - 19 |
Achterband | 150/70 - 17 |
Wielbasis | 1510 |
Lengte | 2240 |
Breedte | 990 |
Hoogte | 1525 |
Zithoogte | 910/890 |
Drooggewicht | 223 Rijklaargewicht 256) |
Leverbare kleuren | Leuchtgelb metallic. Rauchgrau-metallic matt. |
Beschrijving | Waar u ook bent, u bent er altijd klaar voor: even de bergen in of vertrekken naar een ander continent om verre culturen te gaan ontdekken. Met een tankinhoud van 33 liter is daarvoor voldoende actieradius. Robuust? De R 1200 GS Adventure maakt de indruk dit woord te hebben uitgevonden. De machine heeft in de motorwereld in elk geval inhoud gegeven aan het begrip ‘robuust’. Daaraan dragen ook veel uitvoeringskenmerken bij die inmiddels bijna even legendarisch zijn als de machine zelf. Goed om diepe kuilen te nemen met 20 mm meer reserve dan de
R 1200 GS. Met een perfecte ergonomie en de optimale versnellingen voor elke ondergrond. En een rijwielgedeelte waarmee u - met volle bepakking of niet - uw achterpassagier net zo comfortabel meeneemt als uw voorliggers inhaalt. Steenslag, omvallen? Protectoren! En gewoon doorrijden. Ook de fabrieksopties als Enduro ESA en ASC kennen nog steeds geen concurrentie. Unstoppable is hun motto.
Het niet te stoppen karakter is nog eens versterkt met het nieuwe DOHC-motorblok*, die in de legendarische HP2 Sport voor het eerst zijn indrukwekkende prestaties liet zien. Voor de R 1200 GS Adventure kreeg het koppel uit praktische overwegingen een hogere prioriteit dan het vermogen. En dat is goed merkbaar. 120 Nm bij 6.000 tpm zegt al genoeg, maar ook het hogere koppel in het veelgebruikte toerengebied tot 5.000 tpm is te voelen. Het vermogen steeg naar 81 kW (110 pk) bij 7.750 tpm. Dat alles wordt nog kracht bijgezet met een markante sound uit het nieuwe uitlaatsysteem met een innovatieve klep. Boxerliefhebbers overtuigen zichzelf met een proefrit!
* DOHC = Double OverHead Camshaft, twee bovenliggende nokkenassen per cilinder. |